close
چت روم
هنر و هنرمند

loading...

نیک نگار بزرگترین سایت سرگرمی و تفریحی

هنر و هنرمند

خوش آمدید به سایت نیک نگار

با عرض سلام خدمت شما بازدید کننده محترم


خوش آمدید به سایت نیک نگار


به علت به روز بودن سایت پیشنهاد می شود از تمامی صفحات سایت دیدن کنید یا برای جستجوی بهتر از بخش موضوعات سایت استفاده کنید


سایت نیک نگار با تمامی سایت ها تبادل لینک میکند برای نبادل لینک میتوانید از تبادل لینک اوتوماتیک استفاده کنید


 لطفا جهت حمایت از ما، ما را از نظرات و پیشنهادها و انتقاد ها از بخش نظرات آگاه سازید و همچنین می توانید با عضویت در سایت ما را یاری کنید.


برای تبادل بنر از تماس با ما استفاده کنید


برای گذاشتن تبلیغات در سایت از تماس با ما استفاده کنید یا به شماره 09391479581 پیامک بزنید آدرس ایمیلم هم bn.norozi1995@yahoo.com


نگاهی به سبک های موسیقی ترکمنی _نیک نگار

نگاهی به سبک های موسیقی ترکمنی
گذشته ترکمن و نحوه زندگی‌اش، به دوتار وموسیقی ترکمنی تأثیراتی گذاشته است.عدم وجود وسایل ارتباط جمعی، زندگی کوچ‌نشینی، بُعد مسافت، عدم وجود وسایل حمل‌ونقل امروزی و کمبود ارتباط بین طوایف مختلف ترکمن ویژگی‌هایی را در موسیقی ترکمنی به وجود آورده که، رشد، توسعه و رواج بیشتر در بعضی مناطق ترکمن‌نشین نسبت به برخی مناطق دیگر و تفاوتهایی در نحوه اجرا و فن تکنیک موسیقی ترکمنی بعضی از آن ویژگی‌ها بوده و تحت عنوان «سبکهای موسیقی ترکمنی» قابل بررسی می‌باشد.‏


۱) سبک دامانا: دوردی باغشی هنرمند نامدار سبک دامانا متعلق به سه نسل پیش می‌باشد. سپس پسرانش خوجا مراد باغشی و نوه‌اش بگ مراد باغشی ادامه دهندگان این سبک بوده‌اند. بعد از دوردی باغشی آبیل اسه‌ن باغشی این سبک را رواج داده است. هم‌چنین گوامت باغشی و قوچ‌مراد باغشی از هنرمندان سرشناس این سبک بوده‌اند.‏


در سبک دامانا نقل داستان و اجرای سرودهای مربوطه به‌ویژه داستان شاصنم غریب وجود دارد. خوانندگی دو خواننده به صورت سوال و جواب و یا اجرای نیمه اول سرود توسط خواننده شاگرد و اجرای نیمه دوم آن توسط خواننده استاد وجود داشته است.سبک مذکور تأثیرات متقابلی با سایر سبکها بویژه باسبک آخال تکه داشته است.


۲) سبک آخال تکه: مرکز این سبک منطقه گوک‌دپه بوده و «سبک‌ مقام‌ها» نیز به شمار آمده است. در سبک مذکور دوتار نسبت به سایر سبک ها مهم‌تر شمرده شده و طبیعتاً از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از ادوار بسیار پیش رونق خاصی داشته تا حدی که در مقطعی از تاریخ به کسانی حق سکونت در مرکز (گوک دپه) داده می‌شده که یا نوازنده دوتار باشند و یا کم و بیش از دوتار معلوماتی داشته باشند. در غیر این صورت حق استفاده از آب برای کشاورزی به وی داده نمی‌شده است.‏


بنا به دلایل قید شده «مقام»هایی نظیر قونگور باش مقامی، آیرالیق مقامی، اِرکِک‌لیک مقامی، شا دیللی، گوک دپه مقامی، گؤر اوغلی نینگ آت اوینادیشی، مقام‌لار باشی، آت چاپان، حومار آلا، شیرین شکر، حاجی قولاق، یاندیم، بورناشاق، باغاگیره‌لی و بسیاری از «مقام»های ترکمنی از این سبک سرچشمه گرفته و این سبک را با نام «سبک مقام»ها نیز نامیده‌اند.


اجرای آهنگ‌ها چه در نوازندگی و چه در خوانندگی در سبک مذکور بیش از سایر سبکها با نظم و قانونمندی همراه است و به دلیل رشد و رواج بیشتر دوتار سبک یاد شده کم و بیش به سایر سبک‌ها تأثیراتی داشته که برای مثال بعضی از استادان گذشته در بعضی حالات سبک دامانا را گوشه‌ای از سبک آخال تکه تلقی کرده‌اند.‏


۳) سبک سالیر ‏‎-‎‏ ساریق: این سبک بیشتر در مناطقی مثل ماری، سرخس، یول اؤتن، تاغتا بازار و ترکمن قالا رواج دارد. سرشناس‌ترین استادان سبک مذکور جبار ساریق یا جبار پندا بوده و سپس استادانی مثل نوبات باغشی، قارلی باغشی، یول آمان موخی، اراز سالیر، قارلی سلطان اوغلی و گیرمان باغشی آن را ادامه داده‌اند.‏
در این مناطق نی نوازی و خوانندگی همراه آن بیشتر رواج داشته و رواج نی تا حدی بوده که دوتار سرگرم‌کننده‌ای در غیاب نی محسوب شده است.‏


۴) سبک یوموت: ‏‎نقل داستان و اجرای سرودهای مربوطه توسط خواننده، در سبک مذکور وجود داشته و فشار زیاد بر گلو در اثنای خوانندگی بسیار محسوس است.‏


در بررسی بیشتر این سبک به تفاوت‌های آن با سایر سبک‌ها پی می‌بریم که:‏
۱) در سبک یاد شده گلوی خواننده فشار زیادی را متحمل می‌شود و جق‌-‌ جق تحت تأثیر این نوع صدا حالت‌های ویژه‌ای را دارا است.‏

۲) در سبک دامانا گلو کمترین فشار را متحمل شده و جُق‌-جُق (تحریر‌های ویژه در خوانندگی موسیقی ترکمنی) تقریباً وجود نداشته و فقط صداهای ویژه‌ای به غیر از جق- جق که بدون فشار بر گلو اجرا می‌گردد و کش‌دادنهای مخصوص در صدا توسط خواننده مشاهده می‌گردد.‏


۳) در سبک سالیر ـ‎‏ ساریق صدای تو دماغی و جق- جق نیز نشأت گرفته از این نوع صدا وجود دارد. ‏
۴) سبک چودور: در این سبک نیز روایت داستان و اجرای سرودهای مربوطه وجود دارد. علیرغم داشتن شباهتهای اندکی با سبک یوموت گؤکلنگ به لحاظ نحوه اجرای موسیقی، به عنوان سبکی مجزا و مستقل شناخته می‌شود.‏

behruz بازدید : 25 شنبه 11 / 08 / 1392 زمان : 4:13قبل از ظهر نظرات ()

بیوگرافی سیمین غانم خواننده زن ایرانی _ نیک نگار

بیوگرافی سیمین غانم خواننده زن ایرانی
زادروز : ۱۳۲۳
محل تولد :تنکابن، مازندران
شغل /سبک : خواننده پاپ ایرانی، سنتی ایرانی

 

سیمین غانِم خواننده زن ایرانی است. از جمله آثار معروف غانم می‌توان گل گلدون من، سیب ، مرد من و قلک چشات را نام برد.

سیمین غانم در سال ۱۳۲۳ از پدری تهرانی و مادری اهل ساری در شهر تنکابن زاده شد.سیمین غانم از ۹ سالگی در جشن‌های مدرسه می‌خواند.غانم در سال ۱۳۴۱ در مسابقه‌های آموزشگاه‌های ایران در رشتهٔ آواز اول شد.

نخستین اجرای تلویزیونی سیمین غانم ترانهٔ موج خروشان با تنظیم استاد مرتضی حنانه و تهیه عباس زندی در سال ۱۳۴۷ بود. سیمین غانم فعالیت رسمی خود را از ۲۵ سالگی و در سال ۱۳۴۸ آغاز کرد.

سیمین غانم دوره موسیقی سنتی و ردیف را زیر نظر استاد محمود کریمی گذراند. مدتی نیز نزد استاد مرتضی حنانه قواعد موسیقی و سلفژ را آموخت و با استاد علی تجویدی نیز در زمینه موسیقی کار کرد.معروف‌ترین ترانه سیمین غانم گل گلدون من نام دارد که سروده فرهاد شیبانی و ساخته فریدون شهبازیان است. صدای سیمین غانم که در محدوده کنتر آلتو قرار میگیرد، صدایی است گیرا، قوی و پر طنین. او در بیان و القا اوج و حضیض های عاطفی غوغا می کند.
غانم بیش از دو دهه در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ از خوانندگی باز ماند. نخستین کنسرت او پس از انقلاب در مهرماه ۱۳۷۸ در سینما صحرا در تهران برگزار شد. در حال حاضر سیمین غانم به همراه خانواده اش در ایران به سر می‌برد و گهگاه به اجرای کنسرت می‌پردازد.

behruz بازدید : 19 05 / 08 / 1392 زمان : 6:4قبل از ظهر نظرات ()

بیوگرافی حسین خواجه امیری (ایرج) _ نیک نگار

 

 

 

 

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

بیوگرافی حسین خواجه امیری (ایرج)
حسین خواجه امیری ۱۱دی ۱۳۱۱ در خالدآباد نطنز در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد.
پدربزرگش از خوانندگان بنام زمان ناصرالدین شاه بود و پدرش که از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار می‌دهد. حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت.

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

 حسین خواجه امیری (ایرج)

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و در سال ۱۳۲۶ به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و به وسیله وی به رادیو ایران معرفی شد. در آن جا به اجرای برنامه با ارکستر ابراهیم خان منصوری پرداخت. وی پس از مدتی به دانشکده افسری رفته و شب‌های جمعه که مرخصی داشته از ساعت ۳۰/۷ تا ۸ در برنامه ارتش شرکت و با ارکستر محمد بهارلو به اجرای برنامه می‌پرداخت.

در همان زمان به خاطر محدودیت‌های ارتش نام مستعار (ایرج) را که در اصل نام برادرش بود برای خود برگزید.

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

  حسین خواجه امیری (ایرج)

 

ایرج در سال ۱۳۳۶ به دعوت داوود پیرنیا به برنامه گل‌ها راه یافت و در اولین همکاری خود با این برنامه برگ سبز ۴۳ را در مایهٔ شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح خواند. از همان زمان همکاریش با برنامه گل‌ها ادامه یافت.


ایرج علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی به اجرای ترانه و آواز برای فیلم‌های فارسی همت گماشت و بازیگران زیادی به لب‌خوانی ترانه‌های وی می‌پرداختند. اولین فیلمی که ایرج در آن ترانه خواند فیلم روزنه امید به کارگردانی سردار ساکر هندی و ترانه‌ها از ساخته‌های جواد لشکری است.

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

  حسین خواجه امیری (ایرج)

 

ایرج خواننده پرآوازه موسیقی با هنرمندان زیادی مانند:

پرویز یاحقی، اسدالله ملک، جلیل شهناز، فریدون حافظی، فرهنگ شریف، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، حسن کسایی، لطف الله مجد، علی تجویدی، رضا ورزنده، منصور صارمی، محمد موسوی، احمد عبادی، حسن ناهید، انوشیروان روحانی، همایون خرم، حبیب الله بدیعی و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشته و مورد تایید و تحسین آن‌ها بوده است.

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

  حسین خواجه امیری (ایرج) و محمدرضا شجریان


ایرج در 213  برنامه گل‌ها شامل برگ سبز،گلهای رنگارنگ، شاخه گل، گل‌های تازه، برنامه اجرا کرده است.
او علاوه بر این در برنامه‌های رادیو ارتش، ارکستر دانشجویان، ارکستر محمد بهارلو، ارکستر ابراهیم خان منصوری، ارکستر عبدالله جهان پناه، برنامه اجرا کرده است و برای 105 فیلم فارسی خوانده است و در سال‌های بعد از انقلاب ، به خصوص دهه هفتاد و هشتاد، بیش از ده آلبوم به بازار موسیقی عرضه کرده است. آلبوم قصه زندگی  از او در بهار سال 91 به بازار موسیقی عرضه شد.

 

 علاوه بر آن فیلم مستندی در قالب لوح فشرده (دی وی دی) از زندگی و کارهای هنری ایرج با عنوان پهلوان آواز اواخر سال 91 به بازار موسیقی عرضه شد.
در اوایل شهریور  1392نیز مراسمی در تجلیل از سال ها زندگی هنری او با حضور بزرگانی چون محمدرضا شجریان و فرهنگ شریف در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

بیوگرافی حسین خواجه امیری,بیوگرافی ایرج,عکس ایرج خواننده

مراسمی  تجلیل از حسین خواجه امیری (ایرج)

ایرج از خواننده‌های صاحب سبک ایران است و صدایش از معدود صداهای شش دانگ است؛ صدایی که ارتفاع و حجم آن (طول و عرض) بسیار بالاست و خواننده امکان اجرای محدوده صوتی بالایی را در نت‌های بسیاری دارد که خوانندگان معمولی از پس آن بر نمی‌آیند.
او  پدر احسان خواجه امیری (خواننده) و الیکا خواجه امیری (نوازنده و مدرس پیانو) است.

behruz بازدید : 21 پنج شنبه 25 / 07 / 1392 زمان : 6:50قبل از ظهر نظرات ()

معرفی ساز پیکولو _نیک نگار

 

 

 

 

ساز پیکولو,فلوت پیکولو,تاریخچه ساز پیکولو

معرفی ساز پیکولو
ساز پیکولو از سازهای بادی چوبی می باشد.
فلوت پیکولو (به ایتالیایی: flauto piccolo)‏ سازی در موسیقی و از خانوادهٔ فلوت است که اندازه‌ای نسبتا کوچک و صدایی بسیار ریز دارد. این ساز امروزه در ارکستر نقشی تلفیقی دارد و به همراه سازهای بادی برنجی به کار می‌رود.


برخی از ویژگی های ساز پیکولو :
با اینکه این ساز جز ساز های بادی چوبی است اما امروزه آن را با جنس طلا می سازند.این ساز کوچکترین ساز خانواده بادی چوبی ها و ارکستر می باشد.

طول این ساز نصف فلوت است، دارای زیر ترین کستره صوتی در بادی چوبی ها و ارکستر (دوره ی رمانتیک به بعد) می باشد . نت این ساز را با کلید سل می نویسند.

 

ساز پیکولو,فلوت پیکولو,تاریخچه ساز پیکولو

 

تاریخچه ساز پیکولو
این نوع از فلوت در اوایل سده ۱۷ به ارکستر معرفی شد. اولین آهنگ‌هایی که در آن از پیکولو هم استفاده شده است، مربوط به سال ۱۷۱۱ و اپرای رینالدو از فریدریش هندل است.
لودویگ وان بتهوون اولین آهنگ‌سازی بود که از پیکولو در سمفونی‌هایش (پنجم، ششم و نهم) استفاده کرد و برای این ساز قطعاتی جداگانه نوشت.

behruz بازدید : 31 جمعه 19 / 07 / 1392 زمان : 2:2قبل از ظهر نظرات ()

تاریخچه ساز آکوردئون _ نیک نگار

 

آکوردئون,ساز آکوردئون,تاریخچه ساز آکوردئون

تاریخچه ساز آکوردئون
آکوردئون سازی است که بر اصول زیر ساخته شده است:
هوا با فشار از میان لوله های فلزی می گذرد و صدا تولید می کند.

 

behruz بازدید : 25 سه شنبه 05 / 06 / 1392 زمان : 5:51قبل از ظهر نظرات ()

آشنایی با ساز رباب

آشنایی با ساز رباب
رباب از جمله قدیمی‌ترین سازهای زهی مضرابی(زخمه ای) ایران است که نواختن آن بیشتر در شرق و جنوب شرق کشورمان رواح دارد. ساز رباب معمولان از چوب، پوست، زه یا نخ نایلون ساخته می‌شود.


نواختن انواع رباب در برخی نواحی ایران و دیگر کشورهای همجوار نیز متداول است. این ساز در دهه 30 و 40 شمسی در گروه‌نوازی سازهای ملی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در گروه‌نوازی‌های شهری، رباب را به صورت افقی روی زانو می‌گذارند (مانند عود یا تار) و با مضراب می نوازند.


رباب به صورتی که امروزه در گروه‌نوازی شهرها متداول است سازی است که غالبا از چوب گردو یا توت و چوب‌های سخت دیگر ساخته می‌شود.
این ساز از 4 قسمت کلی، شکم، سینه، دسته و سر تشکیل شده و تعداد سیم‌های رباب 6 یا 3 سیم جفتی است.


اجزای اصلی رباب عبارتند از:
کاسه طنینی: شامل 2 قسمت کاسه و سینه است. کاسه تو خالی و بزرگ‌تر است و بر دهانه آن پوست قرار می گیرد. در دو طرف بالای این کاسه که به سمت سینه می رود، دو فرو رفتگی وجود دارد که باعث می شود کاسه دو قسمتی به نظر آید. در ساخت برخی رباب ها این دو فرو رفتگی کمی بالاتر، بین کاسه و سینه ایجاد شده اند.


سینه: سینه جعبه ای است تو خالی و تقریبا مثلثی شکل، به طول تقریبی کاسه ساز که از یک طرف هم عرض کاسه در محل اتصال و از یک طرف هم عرض دسته در محل اتصال به سر پنجه است. سطح سینه با صفحه ای چوبی که تراش نازکی خورده پوشیده شده است.

در نوع شهری رباب چون از وترهای واخوان استفاده نمی شود، گوشی های کوچک سطح جانبی آن، تزیینی به نظر می رسد و سوراخ‌های آن که برای عبور وترهای واخوان ایجاد شده اند به خاطر خروج بهتر صدا از جعبه طنینی، باز می ماند.


دسته: دسته رباب کوتاه و ادامه چوب سینه است و به صورت هرم به سرپنجه می رسد. تعداد چهار دستان بر آن بسته می شود و غالبا تزئیناتی با استخوان در ادامه سینه است بر روی آن دیده می شود.


سرپنجه: جعبه کوچک تو خالی، در ابتدای طول دسته و محل قرار گرفتن یک سر ِ وترهای اصلی و گوشی هاست. سر پنجه را کمی متمایل به عقب می سازند و شش گوشی به تعداد وتر های رباب (در هر طرف سه گوشی) در طرفین آن قرار دارد. اگر در انتهای سر پنجه شکل ها و حالتهای تزیینی به کار رود آن را صراحی می گویند.

 


 

پوست: پوست روی کاسه رباب معمولا کلفت تر از سازهای مشابه است زیرا استفاده از وترهای ضخیم تر و دسته کوتاه ، فشار زیادی بر خرک و پوست وارد می کند.
خرک: قطعه چوبی یا استخوان کوچکی از جنس شاخ به طول تقریبی 6 سانتی متر است که با دو پایه کوچک خود روی پوست ساز قرار می گیرد و وترها از درون شیارهای کم عمق آن عبور می کند. برای صدادهی بهتر ساز باید مضراب را کمی دورتر از خرک نزدیک به سینه ساز بر وترها فرود آورد.


شیطانک: قطعه استخوان باریک و کم ارتفاعی به عرض دسته ساز است که بین دسته و سرپنجه قرار دارد و وترها برای بسته شدن به گوشی‌ها از درون شیارهای کم عمق آن عبود می‌کنند.


 سیم گیر: قطعه‌ای است کوچک و معمولا از فلز در انتهای بدنه کاسه نصب می شود و گره وترها به آن بسته می شود.
وتر: رباب دارای 6 وتر اصلی است که دو به دو همصدا کوک می شوند. امروز از سیمهای گیتار برای رباب استفاده می شود ولی در گذشته از روده تابیده یا نخ ابریشم استفاده می شد.
وسعت: معمولا وسعت صدای معمول رباب یک اکتاو و نیم است.

behruz بازدید : 19 13 / 05 / 1392 زمان : 0:40قبل از ظهر نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سلام به شما بازدید کنندگان گرامی سایت نیک نگار هدف دارد هر گونه اطلاعات رو برای شما عزیزان به نمایش بگذارد شما میتوانید درخواست بدید و درباره ی موضوعی که شما دوست دارید مطالب بذاریم. مدیر سایت : بهروز نوروزی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات
    نویسندگان
  • behruz
  • niknegar
  • آرشیو
  • 1394
  • 1392
  • نظرسنجی
    از این سایت راضی هستید؟


    نظر شما درباره این سایت چیست؟





    اس ام اس نیک نگار

    سلام عزیزان

    شما می توانید با ارسال اس ام اس های زیبای خود به سایت نیک نگار آن ها را به نمایش بذارید.

    شما میتوانید از بخش نظرات یا شماره تلفن 09391479581 اس ام اس هایتان را ارسال کنید و لطفا اسم و نام شهرتون رو هم بنویسید.

    با تشکر مدیر سایت

    اس ام اس شماعزیزان
    زندگی جون از شهرضا: پسری پدرش رو به خاطر پیری و اینکه همسرش از دست پدر شوهرش خسته شده بود داخل سبدی پشت خودش گذاشت و در دهکده ای دور دست رها کرد. چند سال گذشت و پسره پیر شد عروس و پسرش خسته شده بودند و با همان سبد به همان دهکده بردند، پدر به پسر گفت : این سبد را نگهدار پسرت به آن احتیاج پیدا میکند!!!


    رضا جون از اردبیل: به سلامتی بی سوادی که بهش گفتن عشق چند حرفه گفت 4 حرف و بهش خندیدن ولی هیچ کس نفهمید عشق اون( رفیق ) بود...


    مریم جون از گرگان: سلامتی اون صبحی که وقتی بیدار میشی خودشو بغل کرده باشی ن یادشو.


    فاطمه جون از شیراز: هر کی عاشق میشه میگه میمیرم برات، چرا یکی نمیگه میمونم باهات...

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1231
  • کل نظرات : 33
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 422
  • بازدید سال : 3,755
  • بازدید کلی : 137,049
  • کدهای اختصاصی