close
چت روم

مشاوره تلفنی درمان بیماری ها متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی حکیم محمد صدیقی

– 09120580638-02165114469–09155077358 – 

مشاوره طب سنتی انلاین در تلگرام

ایدی پاسخگو سوالات پزشکی  @Kh_sedighi
    کانال طب سنتی
https://telegram.me/atarishahjahan

و درمان تمام بیماری ها در طب سنتی و گیاهان داروی

مشاوره 09120580638 - 09155077358

از جمله درمان های:

جنسی+ چاقی و لاغری+دیابت+الزایمر+نازایی+سنگ کلیه+لک های صورت

+سردرد های شدید+دیسک کمر و رگ سیاتیک+پوکی استخوان+تقویت کننده اعصاب،آرام بخش،تقویت کننده قلب،ضدانگل قوی،تصفیه کننده خون.

و درمان معده+درمان تقویت حافظه+درمان یائسگی+درمان...

√ رفع سنگ کلیه.سنگ مثانه.سنگ کیسه صفرا
درمان عفونت و کیستها
√درمان سردرد های میگرنی و سینوزیتی
√درمان بیماری های قلبی و عروقی وتصلب شرائین و واریس
√ درمان آسم و تنگی نفس
√درمان گیاهی مغز و اعصاب و ضد افسردگی
√درمان بیماری پوستی و اگزما
√درمان درد مفاصل و استخوانی و عضلات
سیاتیک رفع ورم عضلات و نقرص 
√رفع بواسیر و شقاق مقعد،سندروم روده،رفع یبوست و اسهال
√رفع ورم معده و روده،ضد نفخ،درمان سوهاضمه و گوارش
√درمان کاهش چربی خون،کلسترول خون،قند خون(دیابت)،فشار خون
√جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مو سر و ابرو
√رفع پلاک میکروبی دندان و ضد التهاب لثه و حفره دهان
√درمان بیماری های دستگاه تناسلی(نازایی.و قاعده اور)
و درمان پروستات 
√افزایش شیر مادر،تسکین درد های قاعدگی و انواع بیماری زنان
√برطرف‌کردن بوهای نامطبوع بدن
√تقویت نیرو جنسی و بازگشت نیروی جوانی
√برطرف کردن کم خونی

+دمنوش های مفید+عرقیات مفید+ و هر بیماری دیگری..

درمان با گیاهان دارویی و طب سنتی
حکیم محمد صدیقی
تهران و کرج حضوری میتونید تشریف بیارید وشعبه گیلان رو هماهنگ کنید
شهرستان ویزیت تلفنی و ارسال ازمایشات
در تلگرام واتس اپ و سروش
  09120580638-02165114469–09155077358  
 
تنگ کننده واژن با دارو گیاهی ماریانا
کلیک کن روی لینک
حجم دهنده طب سنتی روغن خراطین
   
پودر گیاهی چربی سوز و ضد اشتها 
 
    
درمان نازایی با گیاهان دارویی و طب سنتی
 
 
 
 
عطاری شاه جهان حکیم محمد صدیقی
 
 
 
 
 
 عطاری شاه جهان محمد صدیقی
حکیم محمد صدیقی 
 
 
 
 
احکام دینی
loading...

نیک نگار بزرگترین سایت سرگرمی و تفریحی

احکام دینی

خوش آمدید به سایت نیک نگار

با عرض سلام خدمت شما بازدید کننده محترم


خوش آمدید به سایت نیک نگار


به علت به روز بودن سایت پیشنهاد می شود از تمامی صفحات سایت دیدن کنید یا برای جستجوی بهتر از بخش موضوعات سایت استفاده کنید


سایت نیک نگار با تمامی سایت ها تبادل لینک میکند برای نبادل لینک میتوانید از تبادل لینک اوتوماتیک استفاده کنید


 لطفا جهت حمایت از ما، ما را از نظرات و پیشنهادها و انتقاد ها از بخش نظرات آگاه سازید و همچنین می توانید با عضویت در سایت ما را یاری کنید.


برای تبادل بنر از تماس با ما استفاده کنید


برای گذاشتن تبلیغات در سایت از تماس با ما استفاده کنید یا به شماره 09391479581 پیامک بزنید آدرس ایمیلم هم bn.norozi1995@yahoo.com


احکام تقلید _ نیک نگار

۱- احکام تقلید :
 تقلید به معنای پیروی از فقیه و مجتهد جامع الشرایط است. بر هر مسلمانی واجب است زمانی که به سن تکلیف رسید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب و از احکام دین طبق دستور او پیروی کند، سن بلوغ برای پسران ۱۵ سال قمری و برای دختران ۹ سال قمری است.
 
شرایط مرجع تقلید :
 ۱- عادل باشد ۲- بالغ باشد ۳- زنده باشد ۴- مرد باشد ۵- شیعه ۱۲ امامی باشد ۶- بنا بر احتیاط واجب اعلم بوده و حریص به مال دنیا نباشد.
 
۲- شرایط صحت وضو :
 
شرایط آب و ظرف وضو :
۱- آب وضو پاک باشد ۲- آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد) ۳- آب وضو مطلق باشد ۴- ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد

 شرایط اعضای وضو :
۱- پاک باشد ۲- مانعی از رسیدن آب در آن نباشد

 شرایط کیفیت وضو :
۱- رعایت ترتیب ۲- رعایت موالات ۳- شخصا انجام دهد
 
شرایط وضو گیرنده :
۱- استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد ۲- با قصد قربت وضو بگیرد
 
۳- طریقه وضو گرفتن :
 ۱- ابتدا نیت


 ۲- کارهای وضو :


 - شستن صورت : از جایی که موی سر روییده تا آخر چانه و از پهنا فاصله بین شست بر انگشت میانه که بر صورت قرار گیرد.


-شستن  دست راست : از آرنج تا نوک انگشتان

-شستن دست چپ : از آرنج تا نوک انگشتان

 ۲-  مسح سر : قسمت جلوی آن که بالای پیشانی است.

ب ) مسح پای راست : از نوک انگشت تا بر آمدگی روی پا

ج ) مسح پای چپ : از نوک انگشت تا بر آمدگی روی پا
 
۴-توضیح اعمال وضو :
 ۱- باید صورت و دستها را از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید وضو باطل است

۲- جای مسح سر یک قسمت از چهار قسمت سر که بالای پیشانی است

  مبطلات وضو :
 ۱- خارج شدن ادرار و مدفوع یا باد از انسان ۲- خواب چنان که گوش نشنود و دو چشم نبیند ۳- چیزی که عقل را از بین می برد مانند دیوانگی و مستی ۴- استحاضه زنان ۵- آنچه سبب غسل می شود مانند جنابت و مس میت.
 
چگونگی تیمم و چیزهایی که تیمم بر آن صحیح است :
۱- ابتدا نیت (بدل از وضو و یا بدل از غسل)


۲- زدن کف دو دست با هم بر چیزی که تییم بر آن صحیح است
 
۳- کشیدن دو دست بر تمام پیشانی و دو طرف آن ، از جایی که موی سر روئیده است تا روی ابروها و بالای بینی

۴- کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست ۵- کشیدن کف دست راست بر دست چپ
 
 ۵-  چیزهایی که تیمم بر آن صحیح است عبارتند از :
 
خاک – ریگ – گل پخته مانند : آجر ، کوزه – اقسام سنگ ها مانند : سنگ سیاه – سنگ مرمر – سنگ گچ (قبل از پخته شدن).
 
۶- غسل های واجب :
  غسل های واجب ۷ تا است که ۴ تا بین زن و مرد مشترک است و ۳ تا مخصوص بانوان است .

۱- غسل مشترک  الف ) غسل جنابت، ب) غسل مس میت ، ج) غسل میت ، د) غسل نذر و قسم

۲- غسل مخصوص بانوان : الف) حیض ب) نفاس ج) استحاضه
 
۷- چگونگی انجام غسل :
 ۱- غسل ترتیبی ۲- غسل ارتماسی

۱-غسل ترتیبی : ابتدا سر و گردن ۲- شستن نیمه راست بدن ۳- شستن نیمه چپ بدن

۲- غسل ارتماسی : به زیر آَب رفته طوری که تمام بدن در زیر آب قرار گیرد، سپس نیت کرده و خود را در آب تکانی میدهیم

 ۸- تعداد رکعات نماز :
 ۱۷ رکعت نماز یومیه داریم : نماز صبح ۲ رکعت ، نماز ظهر ۴ رکعت، نماز عصر ۴ رکعت، نماز مغرب ۳ رکعت، نماز عشاء ۴ رکعت

وقت نماز صبح : از اذان صبح تا طلوع آفتاب و وقت نماز ظهر و عصر : از اذان ظهر تا غروب آفتاب و وقت نماز مغرب و اعشاء : از اذان مغرب تا نیمه شب شرعی

 ۹- چگونگی نماز مسافر :
 انسان زمانی که مسافرت می رود اگر از وطن خود ۸ فرسخ که حدود ۴۵ کیلومتر است دور شود و یا حداقل چهار فرسخ می رود و چهار فرسخ بر می گردد نمازش شکسته است یعنی نماز چهار رکعتی را دو رکعت به جای آورد.
 
۱۰- اذان و اقامه : اذان و اقامه را قبل از نماز می گویند.
 فرق بین اذان و اقامه : ۱- در اذان ۶ مرتبه الله اکبر می گوییم ولی در اقامه ۴ مرتبه ۲- در اقامه قد قامت الصلوتی داریم ولی در اذان نداریم ۳- در اذان لا اله الا الله را ۲ مرتبه ولی در اقامه یک مرتبه می گوئیم.
 
۱۱- واجبات و ارکان نماز :
 واجبات نماز ۱۱ تا است که خود واجبات به دو قسمت رکن و غیر رکن تقسیم می شود .

فرق بین رکن و غیر رکن : اگر ارکان حتی یکی از آنها بجا آورده نشود و یا اضافه شود هر چند بر اثر فراموشی باشد و عمدی در کار نباشد باز هم نماز باطل است.

ولی غیر رکن ها اگر عمدا کم و زیاد یا بجا آورده نشود نماز باطل است و اگر سهوا کم و زیاد شود و یا بجا آورده نشود نماز باطل نمی شود.

رکن ها : ۱- نیت ۲- قیام ۳- تکبیرة الاحرام ۴- رکوع ۵- سجود (قنترس)

غیر رکن : ۱- قرائت ۲- ذکر ۳- تشهد ۴- سلام ۵- ترتیب ۶- موالات

 ۱۲- ذکر رکوع :
 سه مرتبه ((سبحان الله)) یا یک مرتبه ((سبحان ربی العظیم و بحمده))
 
۱۳- ذکر سجده :
 سه مرتبه ((سبحان الله)) یا یک مرتبه ((سبحان ربی الاعلی و بحمده))

 ۱۴- مسائل ضروری در نماز جماعت :
 خواندن نماز جماعت در تمام نمازهای واجب به خصوص نمازهای یومیه مستحب است .

در نماز جماعت : در هر رکعت تنها در بین قرائت و در رکوع و در قنوت می توان به امام اقتدا کرد، پس اگر به رکوع امام جماعت نرسد، باید در رکعت بعد اقتدا کرد و اگر تنها به رکوع امام جماعت هم برسد ، یک رکعت به حساب می آید.

 ۱۵- شک هایی که نباید به آن اعتنا کرد و شک هایی که نماز را باطل می کند:
 اگر در انجام جزئی از نماز شک کنید، یعنی نمیداند آن جز را بجا آورده است یا نه اگر جر بعدی را شروع نکرده است یعنی هنوز از محل آن نگذشته است باید آنرا بجا آورد. ولی اگر بعد از داخل شدن در جزء بعدی شک پیش آمده است یعنی از محل آن گذشته است به چنین شکی اعتناء نمی شود و نماز را ادامه می دهد و صحیح است. ۲- شک در نماز مستحبی ۳- در نماز جماعت ۴- شک پس از سلام نماز : اگر بعد از تمام شدن نماز شک در رکعت یا اجزاء پیش آید لازم نیست نماز را دوباره بخواند ۵- بعد از گذشت وقت نماز : اگر پس از گذشت وقت نماز شک کند که نماز را خوانده است یا نه خواندن آن نماز لازم نیست

شک هایی که نماز را باطل می کند:
۱-  اگر در نماز دو رکعتی مثل نماز صبح یا نماز مغرب شک در رکعت پیش آید نماز باطل است (شک در تعداد رکعات نمازها ۲ و ۳ رکعتی)

۲-  شک بین یک و بیشتر از یک ، یعنی اگر شک کند یک رکعت خوانده و یا بیشتر ، نماز باطل است

۳- اگر در نماز نداند چند رکعت خوانده نماز باطل است.
 
۱۶- دلایل وجوب و چگونگی انجام نماز آیات :
 نماز آیات به دلایل ذیل واجب می شود : ۱- زلزله ۲- خسوف (ماه گرفتگی) ۳- کسوف (خورشید گرفتگی) ۴- رعد و برق و بادهای زرد و سرخ و مانند آن ، اگر بیشتر مردم بترسند.

 چگونگی نماز آیات :
۱- نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد.

۲- در نماز آیات قبل از هر رکوع سوره حمد و سوره دیگری از قرآن خوانده می شود ، که در این صورت در دو رکعت ده حمد و ده سوره خوانده می شود ولی می توان یک سوره را پنج قسمت کردن و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن را خواند که در این صورت در دو رکعت دو حمد و دو سوره خوانده می شود.

behruz بازدید : 39 05 / 08 / 1392 زمان : 5:31قبل از ظهر نظرات ()

اثرات آشتی نکردن با بستگان برای رفتن به حج چیست؟ _نیک نگار

 

 

 

 

حج,حج رفتن,مبطلات حج

اگر کسی با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟

پاسخ:
هر چند مسأله قهر و آشتی به صحت و بطلان حج شما دخلی ندارد اما به هر حال با توجه به این همه سفارشی که در اسلام در مسأله قهر نکردن و صله ارحام آمده و این که شما به دیاری خواهید رفت که جلوه گاه رحمت و عطوفت الهی است و جهت جلب رضایت خداوند به آنجا سفر می کنید و طلب عفو و بخشش و گذشت از او دارید چگونه نمی خواهید از برادر خود (بحق یا به ناحق) گذشت کنید و اتفاقاً این مسأله بهترین فرصت و بهانه جهت خاتمه دادن به این گونه مسائل شیطانی است که شاید با از دست رفتن آن دیگر چنین فرصتی پیش نیاید و از آن طرف هم شاید برادر شما منتظر چنین فرصتی جهت جبران کدورتهای گذشته برآید و شما با این کار یعنی با خوبی و گذشت او را شرمنده گذشته نموده و شیطان را هم رو سیاه می کنید و این را هم بدانید که رضایت دیگران خصوصاً پدر و مادر و اقرباء در کسب فیض در حرمین شریفین و انقلاب روحی و بدست آوردن حالات روحانی و تضرع و زاری در اماکن مقدسه و همه مکانها بسیار مؤثر و اثرش غیر قابل انکار است.

 

behruz بازدید : 17 شنبه 20 / 07 / 1392 زمان : 0:53قبل از ظهر نظرات ()

همه چیز درباره احکام فطریه+ميزان زكات فطريه سال92- نیک نگار

زکات فطره به قدری اهمیت دارد که اگر سرپرست خانواده‌ای بعد از غروب آفتاب از دنیا برود، فطره او و نانخورهایش را از مال او پرداخت می‌کنند.


 احکام و مسائل فقهی زکات فطره

پرداخت فطریه در ماه رمضان صحیح نیست


 حجت‌الاسلام مرتضی کیوانی (کارشناس فقهی): یکی از این واجبات مالی که در هر سال بعد از اتمام ماه مبارک رمضان واجب می‌شود «زکات فطره» است که در این یادداشت به احکام فقهی آن می‌پردازیم.

* زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟
اگر کسی موقع غروب شب عید فطر (که فردای آن شب، روز عید است) بالغ، عاقل و هوشیار باشد و همچنین فقیر نباشد باید برای خود و همه کسانی که نانخور او هستند (یعنی در نظر مردم تحت سرپرستی اقتصادی او هستند و روزگارشان از دارایی او تامین می‌شود) زکات فطره پرداخت کند.

حتی اگر نامسلمان هم نانخور مسلمان باشد باید به ازای او هم زکات فطره پرداخت شود.

* قصد قربت در پرداخت زکات فطره
چون زکات فطره از عبادات مالی است، باید با قصد قربت به پروردگار پرداخت شود.

* زکات کسانی که سرپرست خود را از دست داده‌اند
زکات فطره به قدری اهمیت دارد که اگر سرپرست خانواده‌ای بعد از غروب آفتاب از دنیا برود فطره او و نانخورهایش را از مال او پرداخت می‌کنند. اما اگر قبل از غروب آفتاب وفات کند لازم نیست فطره شخص وفات شده یا نانخورهایش را از مال او بدهند ولی اگر ورثه، فقیر نباشند فطره هر یک از آنها بر خودشان واجب است.

* مقدار زکات فطره
زکات فطره به ازای هر نفر سه کیلو (یک صاع) گندم یا جو یا خرما یا برنج یا کشمش یا ذرت و مانند آن است.

البته بهتر است موردی را از میان اینها انتخاب کند که اکثر مردم آن منطقه یا شهر از آن بیشتر تناول می‌کنند. (برخی از مراجع تقلید، مقدار یک صاع را بیش از سه کیلو می‌دانند که مقلدین آنها باید مراعات کنند.)

انسان می‌تواند پول یکی از این اجناس را به فقیر بدهد که امسال (1392 خورشیدی) با توجه به تفاوت قیمت گندم آزاد در استانهای مختلف برای هر نفر، حدود سه هزار تومان است.


اما نظر تفصیلی مراجع معظم تقلید:

حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌‌ای
میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار و 500 تومان است.

آیت‌الله وحید خراسانی
زکات فطریه امسال بر اساس قوت غالب گندم برای هر نفر مبلغ 3 هزار و 500 تومان، معادل 3 کیلوگرم گندم و براساس قوت غالب برنج، کشمش، جو، خرما و مانند آن بستگی به قوت محلی هر کس دارد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 3 هزار تومان، و در تهران 3500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام می‌شود.

آیت‌الله لطف‌‌الله صافی گلپایگانی
مؤمنان مبلغ معادل 3 کیلوگرم گندم را به عنوان قوت غالب بپردازند.

آیت‌الله سیدعلی سیستانی
میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار و 600 تومان است.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی
میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار تومان و بر مبنای برنج بر اساس قیمت برنج مصرفی و یا مبلغ متعارف بازار به هر قیمتی که می‌توانند مبلغ 3 کیلو برنج را پرداخت کنند.

* وقت پرداخت زکات فطره
پرداخت فطره در ماه رمضان صحیح نیست (دقت شود!)

پس اگر کسی در ماه مبارک رمضان، زکات فطره پرداخته است، باید دوباره بعد از اتمام ماه مبارک رمضان پرداخت کند.

در روز عید اگر کسی می‌خواهد نماز عید بخواند باید احتیاطاً قبل از نماز عید، زکاتش را پرداخت کرده باشد اما اگر قصد ندارد نماز عید بجای آورد تا اذان ظهر روز عید فطر وقت دارد تا زکاتش را بپردازد.

اما اگر کسی در این مدت زکاتش را پرداخت نکرد باید در اولین وقت ممکن، پرداخت کند ولی نیت اداء یا قضا نکند.

* فقیر کیست؟
چنانکه گفته شد پرداخت زکات فطره بر فقرا واجب نیست و همچنین بی‌نیازان هم باید زکات خود را به فقرا بپردازند، پس باید فقیر را از نظر شرعی شناخت.

فقیر کسی است که خرج متعارف یک ساله خود و اهل و عیالش را (به صورت یک‌جا یا بطور متناوب) ندارد.

بنابراین اگر کسی هم اکنون خرجی یک سال را ندارد ولی بی‌کار هم نیست و ماهانه درآمد دارد فقیر حساب نمی‌شود اما کسی که به اندازه خرج یک سال دارایی ندارد و بیکار هم هست فقیر محسوب می‌شود ولی شخص بیکاری که خرج یک سال آینده را دارد فقیر حساب نمی‌شود.

* نان خور (عیال) کیست؟
نانخورهای یک نفر تمام کسانی هستند که از لحاظ اقتصادی و خورد و خوراک، وابسته به دارایی او هستند یعنی امور اقتصادی و خورد و خوراک آنان از دارایی او تامین می‌شود.

در نانخور بودن فرقی ندارد که نانخور بزرگ یا کوچک، مسلمان یا غیر مسلمان، عاقل یا غیر عاقل باشد.

* فطره بچه در شکم مادر
بچه‌ای که در شکم مادر است فطره ندارد یعنی در واقع، نانخور کسی حساب نمی‌شود.

* فطره مسافران، بیماران، سرباز و کارگران
اگر نانخور کسی در مسافرت باشد سرپرست او باز هم باید فطره او را بدهد مگر آنکه در محل مسافرت چندین روز مهمان کسی باشد که نانخور او محسوب شود که در این صورت فطره بر میزبان واجب است.

فطره بیمارانی که در بیمارستان‌ها هستند بر عهده سرپرست اقتصادی آنهاست.

سربازانی که در پادگان‌ها و مرزهای کشور مشغول خدمت به اسلام و وطن هستند نانخور دولت حساب نمی‌شوند و فطره آنها بر کسی واجب است که سرپرستی آنها را بر عهده دارد مثلا بر عهده پدر آنهاست. اما اگر سرپرست ندارند و فقیر هم نیستند بر خودشان واجب است و اگر فقیر باشند فطره آنها بر کسی واجب نیست.

کارگرانی که از طرف کارفرمای خویش، غذا دریافت می‌کنند یا پرستارانی که در بیمارستانها کار می‌کنند و همه کسانی که شرایط مشابه دارند، زکاتشان برعهده کارفرما یا بیمارستان نیست چون غذا قسمتی از حقوق آنها محسوب می‌شود.

* فطره نوزاد و دختری که تازه به خانه شوهر می‌رود
اگر دختری قبل از غروب آفتاب به خانه شوهر برود یعنی بعد از گذران دوران عقد رسما زندگی مشترک را در خانه شوهر آغاز می‌کند فطره‌اش برعهده شوهر است چون نانخور پدرش حساب نمی‌شود. اما اگر بعد از غروب آفتاب ماه مبارک رمضان به خانه شوهر برود زکاتش بر پدر (سرپرست قبلی) واجب است.

نوزاد اگر قبل از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا آمده زکاتش بر عهده پدرش است اما اگر پدر ندارد کسی که خرجی مادرش را می‌دهد باید زکات او را بدهد.

فطره نوزادی که بعد از غروب آخرین روز ماه رمضان، به دنیا آمده در آن سال بر عهده هیچ کس نیست.

* فطره کسی که سرپرستش فطره نمی‌پردازد
کسی که نانخور دیگری است واجب نیست فطره خودش را بدهد بلکه اگر بدون اجازه سرپرست پرداخت کند سرپرست هم دوباره باید پرداخت کند اما اگر با اجازه سرپرستش بپردازد، همان یک بار که خودش پرداخته کافی است.

اگر سرپرست کسی زکات فطره او را پرداخت نکند در نظر مبارک امام خمینی (قدس سره) فطره بر خودش واجب نمی‌شود. (البته در نظر برخی از علما اگر فقیر نیست فطره خود را احتیاطا بپردازد.)

* فطره مهمان شب عید فطر
آراء مراجع معظم تقلید در مورد مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد منزل صاحب خانه می‌شود متفاوت است.

برخی از علمای فعلی، مهمانی را که برای همان یک وعده افطار در خانه صاحب‌خانه است، نانخور حساب نمی‌کنند و زکاتش را بر خودش واجب می‌دانند نه بر میزبان اما فتوای مبارک امام خمینی(رحمت الله علیه) این است که فطره مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نانخور او حساب مى‌شود، بر او (یعنی بر میزبان) واجب است.

اما اگر مهمان بعد از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان وارد خانه میزبان شود زکاتش به عهده صاحبخانه نیست.

اگر کسی چند روز قبل از عید فطر، وارد خانه میزبان شده (مثل مسافری که در خانه اقوامش ساکن می‌شود) و مهمان آنهاست و تا غروب آفتاب هم همچنان مهمان آنان محسوب می‌شود در نظر همه علما نانخور میزبان است و فطره‌اش بر عهده میزبان است.

* فطره سادات و غیر سادات
کسی که سید نیست نمی‌تواند فطره خود یا نانخورهایش را به سید بپردازد.

ملاک، سید بودن یا نبودن سرپرست خانواده است بنابراین اگر کسی که سید نیست عهده‌دار مخارج مادر سیده‌اش هست باید تمام زکات فطره‌اش را به غیر سادات بدهد. همچنین اگر کسی که سید نیست فرزند یتیم سادات را به فرزندی قبول کرده باشد باید فطره را به غیر سادات بدهد.

اما سادات می‌توانند فطره خود و عیالشان را به سادات و یا غیر سادات بپردازند. در مورد ایشان هم ملاک سرپرست خانوار است حتی اگر اشخاص غیر سید تحت تکفل او باشند.

* فطره کسی که از فقرا طلبکار است
اگر کسی هنگام غروب آفتاب از فقیری طلبکار باشد می تواند طلب خود را بابت زکات فطره حساب کند.

* مصرف زکات فطره
بنابر نظر امام راحل و برخی مراجع معظم تقلید می‌توان زکات فطره را در همه هشت موردی که زکات مال در آن مصرف می‌شود مصرف کرد. ( دقت شود زکات مال غیر از زکات  فطره است و بر صاحبان گندم،  جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره واجب می‌شود)

آن موارد عبارتند از1.فقرا 2.مساکین یعنی کسانی که وضعشان از فقرا هم بدتر است 3.مسافرانی  که در راه مانده و خرج بازگشت را ندارند 4.بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بدهند 5.فی سبیل الله یعنی در همه کارهای خیر که نفع آن به عموم مسلمین برسد مانند ساخت و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و غیر اینها 6.کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند 7.پرداخت به نائب امام یا  کارمندان حکومت اسلامی که مامور جمع آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است.

البته پرداخت آن به فقرای شیعه بهتر است.

برخی از مراجع تقلید عقیده دارند که زکات فطره مخصوص فقرا و مساکین شیعه است و نمی‌توان آن را در شش مورد دیگر مصرف کرد. بنابراین خوب است همه مومنین زکات فطره خود را صرف فقرای شیعه مذهب بکنند.

مستحب است انسان زکات فطره را ابتدا به خویشان فقیر بدهد و اگر آنها فقیر نباشند به همسایه فقیر یا اهل علم و فضیلت و تقوا که فقیر هستند بدهد.

* زکات دادن به گناهکار
فقیری که زکات می‌گیرد لازم نیست عادل باشد و به فقیر فاسق هم می‌شود زکات داد. (فاسق کسی است که یک بار گناه کبیره کرده و توبه هم نکرده است یا بیش از یک بار گناه صغیره مرتکب شده ولی هنوز توبه نکرده است.)

* پرداخت زکات به شرابخوار و کسی که آشکارا گناه می‌کند
پرداختن زکات به شرابخوار یا کسی که آشکارا و در میان همگان گناه می‌کند (هر گناهی) صحیح نیست هرچند که زکات را در معصیت هم خرج نکند همچنانکه برخی از علما، دادن زکات به بی نماز را صحیح نمی‌دانند.

* پرداخت زکات به کسی که آن را در گناه مصرف خواهد کرد
اگر انسان بداند که فقیر زکات را در راه معصیت خرج خواهد کرد نباید به او زکات بدهد و اگر بدهد باید دوباره به فقیر دیگری بپردازد.

بنابراین دادن زکات به فقیری که آنرا صرف مواد مخدر یا پرداخت هزینه‌های گناهانش  می کند جایز نیست.

* مقدار زکاتی که به یک فقیر می‌توان داد
نباید مقداری کمتر از زکات یک نفر یعنی کمتر از سه کیلو یا قیمت آن را به یک فقیر داد بنابراین نباید مثلا دو کیلو از زکات را به یک فقیر و یک کیلوی دیگر را به فقیر دیگر بدهند. از طرف بیشینه هم نباید بیش از خرج یک سال را به یک فقیر داد.

* پرداخت زکات فطره به غیر فقیر
اگر بعد از پرداخت فطره بفهمد که گیرنده زکات اصلا فقیر نبوده، اگر عین آن زکات هنوز باقی مانده می‌تواند آنرا پس گرفته و به فقرا بدهد اما اگر زکات در دست آن شخص از بین رفته یا مصرف شده باشد یا به هر علت آنرا پس نگیرد باید دوباره زکات را به فقرا بپردازد.

* عوض کردن پول یا جنسی که برای زکات کنار گذاشته شده
انسان نمی‌تواند پول یا جنسی را که برای زکات کنار گذاشته با پول یا جنس دیگری عوض کند بلکه باید همان را بپردازد.

البته اگر به هر علت آن جنس یا پول از بین برود مثل اینکه فاسد شود یا دزد آن را ببرد باید مال دیگری، جایگزین آن کند.

* انتقال زکات به شهر دیگر
در نظر بسیاری از علما انتقال زکات فطره از شهر پرداخت کننده آن به شهر دیگر صحیح نیست.

behruz بازدید : 29 جمعه 18 / 05 / 1392 زمان : 4:5قبل از ظهر نظرات ()

همه چیز در مورد مبطلات روزه...!!!

  چه چيزهايى روزه را باطل مى كند

 روزه دار بايد از <اذان صبح > تا <مغرب > از برخى كارها بپرهيزد و اگر پرهيز نكند, روزه اش باطل مى شود, به مجموعهء اين كارها <مُبطلاتِ روزه > گفته مى شود, كه عبارتند از:


 -- خوردن و آشاميدن .
 -- دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص ) و جانشينان آن حضرت (ع ).
 -- رساندن غبار غليظ به حلق .
 -- فرو بردن تمام سر در آب .
 -- قى كردن .
 -- آميزش .
 -- استمناء.
 -- باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح .
 -- اماله كردن با چيزهاى روان .(1)


 خوردن و آشاميدن

1- اگر روزه دار عمداً چيزى بخورد يا بياشامد, روزه اش باطل مى شود هر چند خوردن و آشاميدن آن معمول نباشد; مانند خاك و نفت(2) .


 2- اگر كسى عمداً چيزى را كه لاى دندانش مانده است فرو برد, روزه اش باطل مى شود(3).


 3- فرو بردن آب دهان , روزه را باطل نمى كند, هر چند زياد باشد.(4)


 4- اگر روزه دار به سبب فراموشى (نمى داند روزه است ) چيزى بخورد يا بياشامد, روزه اش باطل نمى شود.(5)


 5- انسان نمى تواند, بخاطر ضعف , روزه را بخورد ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولاً نمى شود آن را تحمل كرد, خوردن روزه اشكال ندارد.(6)


 6- فرو بردن اخلاط سر و سينه , تا به فضاى دهان نرسيده روزه را باطل نمى كند, ولى اگر داخل فضاى دهان شود, احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.(7)


 تزريق آمپول
    آمپول اگر به جاى غذا نباشد تزريق آن , روزه را باطل نمى كند, هر چند عضو را بى حس كند ولى احتياط واجب آن است از آمپولى كه به جاى غذا به كار مى رود پرهيز كند.(8)


  رساندن غبار غليظ به حلق

 1- اگر روزه دار غبار غليظى به حلق برساند, روزه اش باطل مى شود; چه غبار خوراكي ها باشد دمانند آرد, يا غير خوراكى مانند خاك .

 2- در اين موارد, روزه باطل نمى شود.

  -- به حلق نرسيد. (فقط به داخل دهان برسد).

 -- بى اختيار به حلق برسد.

  -- نمى داند روزه است .

  -- شك كند غبار غليظ به حلق رسيده است يا نه ؟(9)

    دروغ بستن به خدا و پيغمبر
    در تمام موارد زير, دروغ بستن از روى عمد, به خدا, پيغمبر(ص) يا امام (ع) روزه را باطل مى كند. و بنابر احتياط واجب دروغ بستن به حضرت زهرا3و ساير پيامبران : همين حكم را دارد:


  ـ در امور دنيوى باشد يا اخروى .

  ـ دروغ نسبت به اقوال آنان باشد يا افعال .

     ـ با گفتار باشد يا نوشتار يا اشاره يا انجام كارى كه از آن , نسبت دروغ فهميده شود.ـ به صراحت باشد يا كنايه .ـ دروغ را خودش ساخته باشد يا ديگرى .ـ اخبار باشد يا پاسخ به سؤال ديگرى .ـ دروغى كه قبلاً گفته , تصديق كند; يعنى بگويد آنچه گفته ام راست است .ـ راستى كه قبلاً گفته است , تكذيب كند.(10)

  در اين موارد روزه باطل نيست :

  -- اگر قصد راستگويى داشته باشد و دروغ در آيد.

  -- اگر قصد دروغگويى داشته باشد و راست در آيد.

  -- بازگويى دروغى كه ديگرى ساخته يا گفته , بر وجه نقل قول يا حكايت اشكال ندارد; مثلاً در حالى كه روزه است ب بگويد: يزيد گفت : <لعبت هاشم بالملك فلا خبر جاء ولا وحى نزل(11)

  فرو بردن تمام سر در آب

1-اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب مطلق فرو برد, روزه اش باطل مى شود.

2- احتياط واجب آن است كه سر را در گلاب فرو نبرد ولى در آبهاى مضاف ديگر در چيزهايى كه روان است اشكال ندارد.


  3- در اين موارد روزه باطل نيست :

    -- سهواً سر را زير آب ببرد.
    -- قسمتى از سر را زير آب ببرد.
    -- نصف سر را يكبار و نصف ديگر را بار ديگر در آب فرو برد.
    -- بى اختيار در آب بيفتد.
    -- شخصِ ديگرى به زور سر او را در آب فرو برد.
    -- شك كند تمام سر زير آب رفته است يا نه ؟(12)


 3- اگر در حال روزهء ماه رمضان براى غسل سر را در آب فرو برد, غسل و روزهء او باطل است , مگر آنكه زير آب دتوبه كند و در حال خارج شدن از آب نيّت غسل كند كه در اين صورت , غسل او صحيح و روزه باطل است .(13)


  قى كردن
 1 - هرگاه روزه دار عمداً قى كند, هر چند به سبب بيمارى باشد, روزه اش باطل مى شود(14). 

  2- اگر روزه دار بى اختيار قى كند, روزه اش باطل نمى شود.(15)


    اِسْتِمناء

 1- اگر روزه دار <استمنا> كند; يعنى با خود كارى كند كه مَنى از او بيرون آيد, روزه اش باطل مى شود.(16)

 2- اگر بى اختيار مَنى از او بيرون آيد; مثلاً در خواب جنب شود, روزه اش باطل نيست .(17)

    باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح اگر شخص جنب , تا اذان صبح غسل نكند و يا اگر وظيفهء او تيمم است , تيمم نكند, در برخى موارد روزه اش باطل -مى شود; اينك برخى از مسائل آن را مى آوريم :


 1 -اگر عمداً تا اذان صبح غسل نكند و يا اگر وظيفه اش تيمم است تيمم نكند:

  -- در روزهء ماه رمضان :روزه اش باطل است .
  -- در قضاى آن :
  -- در بقيهء روزه هاروزه اش صحيح است .(18)


 2- اگر جنب در روزهء ماه رمضان غسل يا تيمم را فراموش كند و پس از يك يا چند روز يادش بيايد:بايد آن روزه هارا قضا كند.(19)


 3- اگر روزه دار, در خواب جنب شود, واجب نيست فوراً غسل كند و روزه اش صحيح است .(20)


  4- اگر شخص جنب در شب ماه رمضان مى داند براى غسل , قبل از اذان صبح بيدار نمى شود, نبايد بخوابد و اگر7خوابد و بيدار نشود, روزه اش باطل است .(21)


  باقى ماندن بر حيض و نفاس

1 - اگر زن قبل از اذان صبح از خون پاك شود:

الف : عمداً تا اذان غسل نكند, يا اگر وظيفه اش تيمم است تيمم نكند, روزه اش باطل است .

ب : براى غسل وقت ندارد: در روزهء رمضان و قضاى آن , بايد تيمم كند و روزه اش صحيح است . در روزهء واجب ديگر يا مستحب , گرچه روزه اش بدون تيمم صحيح است , ولى احتياط مستحب است كه تيمم هم بكند.

2- اگر نزديك اذان صبح پاك شود, و براى تيمم يا غسل وقت نداشته باشد, روزه اش صحيح است.

3- اگر بعد از اذان بفهمد كه قبل از اذان پاك شده روزه اش صحيح است .

4 -اگر بعد از اذان پاك شود, روزه اش باطل است .5

اگر در روز حيض يا نفاس ببيند, گرچه نزديك مغرب باشد, روزه اش باطل است .اگر مستحاضه غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه گفته شده به جا آورد روزه اش صحيح است

behruz بازدید : 30 پنج شنبه 03 / 05 / 1392 زمان : 8:35قبل از ظهر نظرات ()

آیا غیبت موجب بطلان روزه نمی‌گردد؟

چرا با توجه به وجود احادیثی از رسول خدا(ص) مبنی بر باطل کردن روزه با گناه غیبت، این گناه از مبطلات روزه در کتاب‌های احکام آورده نمی‌شود؟

1. همان طور که کارهای نیک و اعمال صالح انسان دارای درجات متفاوتی از ارزش و ثواب هستند، گناهان انسان نیز از نظر فساد و عقوبت در یک سطح نیستند. این‌گونه احادیث، بیانگر بزرگی گناه غیبت و شدت فساد آن است؛ زیرا غیبت با بزرگ‌ترین سرمایه مردم یعنی با آبروی آنان سرو کار دارد. از این‌رو، اسلام عزیز آن را مذموم شمرده و با تعبیرات بسیار شدید از آن یاد کرده تا همگان را متوجه مضرات و آثار سوء آن کرده و از ارتکاب چنین گناهی باز دارد.[1]

بقیه در ادامه مطلب

behruz بازدید : 21 جمعه 28 / 04 / 1392 زمان : 12:21قبل از ظهر نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سلام به شما بازدید کنندگان گرامی سایت نیک نگار هدف دارد هر گونه اطلاعات رو برای شما عزیزان به نمایش بگذارد شما میتوانید درخواست بدید و درباره ی موضوعی که شما دوست دارید مطالب بذاریم. مدیر سایت : بهروز نوروزی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات
    نویسندگان
  • behruz
  • niknegar
  • آرشیو
  • 1394
  • 1392
  • نظرسنجی
    از این سایت راضی هستید؟


    نظر شما درباره این سایت چیست؟





    اس ام اس نیک نگار

    سلام عزیزان

    شما می توانید با ارسال اس ام اس های زیبای خود به سایت نیک نگار آن ها را به نمایش بذارید.

    شما میتوانید از بخش نظرات یا شماره تلفن 09391479581 اس ام اس هایتان را ارسال کنید و لطفا اسم و نام شهرتون رو هم بنویسید.

    با تشکر مدیر سایت

    اس ام اس شماعزیزان
    زندگی جون از شهرضا: پسری پدرش رو به خاطر پیری و اینکه همسرش از دست پدر شوهرش خسته شده بود داخل سبدی پشت خودش گذاشت و در دهکده ای دور دست رها کرد. چند سال گذشت و پسره پیر شد عروس و پسرش خسته شده بودند و با همان سبد به همان دهکده بردند، پدر به پسر گفت : این سبد را نگهدار پسرت به آن احتیاج پیدا میکند!!!


    رضا جون از اردبیل: به سلامتی بی سوادی که بهش گفتن عشق چند حرفه گفت 4 حرف و بهش خندیدن ولی هیچ کس نفهمید عشق اون( رفیق ) بود...


    مریم جون از گرگان: سلامتی اون صبحی که وقتی بیدار میشی خودشو بغل کرده باشی ن یادشو.


    فاطمه جون از شیراز: هر کی عاشق میشه میگه میمیرم برات، چرا یکی نمیگه میمونم باهات...

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1231
  • کل نظرات : 33
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 738
  • بازدید سال : 11,168
  • بازدید کلی : 141,245